E-mobilitás a mindennapokban: leteszteltük a Mercedes EQC-t

Az elektromos autók paradicsoma Oslo, ahol benzin helyett is áram folyik. Már a reptéren is több mint 100 parkolóhelyet találunk töltőcsatlakozóval, telis-tele a piacon kínált e-modellekkel. A sarkon túl vár két tucat Mercedes EQC a tesztkörére.
E-mobilitás a mindennapokban: leteszteltük a Mercedes EQC-t
 

 

Az ECQ a Mercedes egy új generációjának első elektromodellje. Két elektromos motor ül a tengelyeken, összesen 300 kW (408 lóerős) teljesítményt és 760 Newtonméteres forgatónyomatékot biztosítva az autónak. Sok erő ez a nagyfokú sportosság érdekében, már ha éppen ez az elvárásunk.

Dehát elvárjuk ezt egy e-autótól egyáltalán? Az első tesztutunkon még nem merül fel a kérdés: a norvég utakon a megengedett sebességhatár általában 80 km/óra, az autópályán is ritkán száguldhatunk 100 km/óra fölött.

Már csak ezért is jó hely Oslo egy e-autó bemutatkozásához: a visszafogott haladás kíméli az akksit, eközben azonban ráérezhetünk, hogyan is működik az elektromos utazás. A városban a parkolóhelyeken, parkolóépületekben mindenütt találunk áramot, a gyorstöltők sűrűsége lenyűgöző.

Az EQC komfortosan gördül ki a parkolóból: 2,5 tonnás súlya dacára kellemesen rugózva halad át a kátyúkon és bukkanókon. Az e-motorok spontán lépnek működésbe, ha az ember ezt szeretné, vagy épp gyengéden, ha a pedált enyhén nyomjuk a padló felé. Semmi kellemetlen súlyterhelés, sem egyéb kényelmetlenségek, amelyek egyébként a motor működéséből adódnának. Minden harmonikus - néha még kissé unalmas is.

A belső térben sok minden emlékeztet az aktuális Mercedes designra: a kormánykerék, a középső konzol és a sofőr előtt elhelyezkedő óriási display ott rejtőzik a többi Mercedes-modellben is. Egyes anyagok újak, ahogy a hatszögletű, rózsaarany színű szellőzőnyílások is. A kidolgozottság profi, a felületek többségének érintése kellemes.

A lítium-ionos akku csak vonakodva szívja az áramot

Körülbelül 20 perc utazás után állunk meg egy gyorstöltőnél. Ez energiát pumpál a 80 kW-s akkuba, aminek cellái a padlónk alatt rejtőznek. Az akksi legfeljebb 350 kW-s sebességgel bírná a töltést. Viszonyításképp: az Audi E-Tron 150 kilowattos gyorsaságot tolerál, míg a Tesla a 250 kilowattal, a Porsche Taycan pedig 350-nel tölthető.

Ám az EQC-nk csak 110 kW-val tud tölteni, mert a lítium-ionos akksi szuperérzékeny: a gyorstöltés leterheli a cellákat. Végül csak 60 százalékos töltöttségig jutunk vele. Összességében a 10-ról 80 százalékig a Mercedes 40 perc töltés után jutna el. Aki tehát e-autóval utazik, annak az utazási időbe érdemes ezt is belekalkulálni, és általában véve is körültekintően tervezni az utat.

Éppen ez teszi a Mercedes-t ilyen könnyedtté: a GPS átveszi a teljes útvonaltervezést és figyelembe vesz minden faktort, ami az áramfogyasztást befolyásolhatja, így az időjárást, a terepviszonyokot és a közlekedési viszonyokat is. Ez alapján jelöli ki a töltési pontokat.

Az EQC az elektromos luxus-SUV kategóriáját célozza be. Ehhez képest 25 millió forintos alapárával meglehetősen jó vétel: több, mint 2 és fél millióval olcsóbban jutunk hozzá, mint a konkurens Audi E-Tronhoz vagy Jaguar I-Pace-hez.


Kapcsolódó cikkek

Egy megemelt törpe a mindennapokra: leteszteltük a Toyota Aygo-t

Egy megemelt törpe a mindennapokra: leteszteltük a Toyota Aygo-t

Takarékos városi autó, ami azonban technikailag kissé elavult.

Több vásárlót érdemelne: leteszteltük a Jaguar XE-t

Középkategória, de nem mainstream: leteszteltük a Jaguar XE-t

Az eladások nem ezt tükrözik, de az Audi és a BMW méltó versenytársa lehetne.

Áram nélkül csak egy szomjas svéd: leteszteltük a Volvo XC40-et

Áram nélkül csak egy szomjas svéd: leteszteltük a Volvo XC40-et

A svédek legkisebb SUV-ja túlmotorizált, de legalább 50 kilométerig elektromos.