Kompromisszum a terepjáró és a városi suhanás közt: leteszteltük a Jeep Compass Trailhawk-ot
Ez a kompakt SUV is ilyen magabiztos elnevezést visel: a karosszérián olvasható “Compass” szó egy amerikai kaland hangulatát idézi. Mégis kifejezetten európai autóról beszélünk, hiszen a közel 4,40 méteres hosszával a Jeep Compass az óvilág egy kedvelt szegmenséhez tartozik. Konkurenciái közt találjuk a Nissan Qashqai-t, a Seat Atecát és a Skodia Kodiaq-ot. Azzal a különbséggel, hogy a Jeep súlypontja a terepen található.
Kemény offroader utcai tulajdonságokkal
A Compass elsőkerék-meghajtásúként is megvehetjük, ez azonban egyedüli variáns az összkerékhajtású modellek közt. Ha már a szárnyas “Trailhawk” logó lett a hátuljra ragasztva, az autónak legalább egy kicsit el kéne rugaszkodnia egy SUV színvonalától. Így csak olyan modelleket lenne szabad elnevezni, amelyek az utaktól távol is remekül teljesítenek.
A Compass Trailhawk nyíltan vállalja, hogy a képességeit elsősorban kívülről villogtatja meg. Színes lakkborítású, a motorháztetőn fekete díszítéssel. Gázlómélység és rámpaszög tekintetében mindenképpen veri a többi modellt, és még a város legrosszabb utcáin sem meg éreztünk vele bármilyen döccenőt: minden akadályon könnyedén gördül át.
A motorháztető alatt tesztautónkban a legerősebb elérhető motor, egy 170 lóerős, 2 literes dízel rejtőzik, ami a 1,7 tonnás járműt sebesen, ám a hangja alapján néha erőlködve repíti előre. Az utazási módoknál a Jeep kicsit sumákol: igazából csak állandó összkerékhajtást és a kilencfokú automatikához tartozó kapcsolási pontokat találjuk a különböző programok között.
Terepjáró jellege ellenére a Jeepet autópályán is kellemes élmény vezetni, sőt, meglepően komfortos vele az utazás. A vezetés során azonban kénytelenek vagyunk kompromisszumokat kötni: a parancsok először mindig a gumikra hatnak és csak utána érik el a karosszériát. Összességében a nagyméretű jármű sokat ingadozik, a kormány kevés érzékenységgel vezérel. Ezek a tulajdonságok terepen nem zavaróak, de az utakon hátrányosak lehetnek.
A Jeep a Compass-t tudatosan robosztusra tervezte. Belül mintha minden műanyagból lenne kiöntve, semmi sem kecses vagy filigrán. Ezzel együtt szériától függően meglehetősen jól felszerelt autót kapunk. A Compass Trailhawk a maga piacán fontos rést fed le, hiszen kevés hasonló offroad modellt találunk. Ezt ki is használja, teljes mértékben erre az előnyére támaszkodik. Ám sajnos a hétköznapi használat során sok szempontból mutat gyengeségeket: 1,5 tonna vonóerő kevés egy terepjárónak, így ezen a szinten a Compass inkább megmarad egy átlagos SUV-nak.
Értékelés:
Vezetési élmény 2/4
Az utakon nyugis, de erőteljesen kileng
Teljesítmény 2/4
2 literes, négyhengeres motor
170 lóerő (125 kW)
Max sebesség 190 km/h
0-100 km/h: 10,1 s
Fogyasztás 2/4
6,6 liter (normál), 7,1 liter (a teszt során)
Ár 3/4
9 millió forinttól
A tesztautó értéke 16 és félmillió forint