Új Kia Sorento - Teljes megújulás
A Sorento jól mutatja, hogy a terepjárók és a szabadidő-autók milyen fejlődésen mentek keresztül. Az első generáció 2002-ben lépett színre, és nem véletlenül kedvelik ma is az autómentősök: a kiváló terepjáró képességű Kiával jól lehet utánfutót vontatni... Ennek az az oka, hogy akkoriban még masszív alvázat, ”felezőt” és hátul merev tengelyt használtak. A terepjárós jellemzők fokozatosan koptak ki a típusból, jó ideje már valódi szabadidő-autóként szerzi a híveit a legnagyobb Kia.
A negyedik generációnál a felvonultatott technika, a hatalmas tér és a kényelem dominál. És persze a látványos külső, amely hasonlít az Észak-Amerikában forgalmazott és számos díjat begyűjtött Telluride suvhoz.
Az egész autó megújult, a friss fejlesztésű padlólemezre azért volt szükség, hogy el tudják helyezni a hibrid - és a később érkező - tölthető hibrid kivitel akkumulátorait. Mindkét zöld megoldás alapja az 1,6-os turbómotor, amelyhez 60 lóerős villanymotor kapcsolódik. Ez a hibridnél 230 lóerős összteljesítményt és 350 Nm nyomatékot biztosít, a rendszer része még a hatsebességes automata váltó. A később érkező tölthető hibrid elektromos hatótávja valószínűsíthetően 60 kilométer körül alakul majd. Aki marad a hagyományos hajtásrendszernél, az Európában választhatja a 2,2 literes, 202 lóerős dízelmotort, amihez már a Kia új, nyolc sebességes dupla-tengelykapcsolós automatája kapcsolódik.
Az öt és hétüléses változatban elérhető 4,8 méter hosszú autó hétüléses verzióban 821 literes csomagteret rejt. A második sor ülései 45 millimétert mozognak, így az öt üléssel 910 liternyi csomagot nyel el a legfrissebb Sorento…
Ezért a fülkében a hely hiányra nem lehet panasz.
Egy ideje az a Kia stratégiája, hogy fentebb pozicionálja a márkát, ezért a Sorentót kiváló anyagokkal, jó kidolgozással és remek technikával tömték tele. A vezető előtt 12,3 colos, személyre szabható folyadék kristályos (LCD) kijelző található, természetesen remek felbontással. Hasonló minőségű a műszerfal közepén lévő, 10,25 colos érintőképernyő is. Alatta található a hűtés és a fűtés szabályozása, elkülönített, jól kezelhető kapcsolókkal.
Külön bekezdést érdemelnének a vezetési-segédek, mivel csúcsmodellről van szó, így semmi sem hiányzik a hosszú listáról. A Sorento legkönnyebb kivitele természetesen az elsőkerék-hajtással kombinált dízel motoros változat (1715 kg). A 4x4-es kivitelek hangolásánál ügyeltek arra, hogy terepen ténylegesen használható legyen. A ”munka” nagy részét, az eltérő körülményekre hangolt kerék-kipörgésgátló rendszer végzi.
Benedek Attila