DPF, részecskeszűrő - Csapdába ejtve?

Ismerkedjünk meg közelebbről a DPF néven futó részecskeszűrővel.
DPF, részecskeszűrő - Csapdába ejtve?
 

 

A környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően, a belső égésű motorral hajtott autók erőművei nagyon komplikálttá váltak. Ennek a tendenciának köszönhetjük a részecskeszűrőt, amelynek a méregdrága cseréjét meg lehet előzni, odafigyeléssel és tisztítással.

Nem elírás a fenti információ, a legfrissebb benzines autók is megkapták a részecskeszűrőt, így ezen a téren utolérték a gázolajat tankoló társaikat. A részecskeszűrő cseréje, tisztítása, karbantartása sokkal több autóst, autót érint mind gondolná. Ennek az oka rendívül egyszerű: 2018-ban a hazai autópark átlagéletkora 14,2 esztendő volt. Mivel már a dízel láz kezd lecsengeni – ennek ellenére – sok használt dízelmotoros autó található az országban. Ezért érdemes kicsit közelebbről megismerkedni, a DPF néven futó részecskeszűrővel és annak a tisztításával.

Ennek az alkatrésznek végtelenül egyszerű a működése. A célja az, hogy az apró korom részecskéket kiszűrje a kipufogógázból, legfőképp a dízelekből. Itt a méret is adott, mert a manapság célba vett átmérő, a 0,01 milliméter körüli részecskék. Ezeknek nagy a fontossága, mivel megrövidítik az emberi test élettartamát, egyes számítások szerint kb. 3 évvel. Hogy kuszább legyen a helyzet, nem csak a dízel autók felelősek a részecskék kibocsájtásért, hanem a szilárd tüzeléssel fűtött lakások égéstermékei is.

A részecskeszűrőknek két fő fajtáját különböztetjük meg, a belépő szintet a régebbi képviseli, amelyet aktív rendszernek hívnak. Itt egy utántöltést igénylő folyadékot (Eolys) juttatnak a szűrőbe, amely segíti a részecskeszűrőnek a tisztulását. Hátrányként megállapíthatjuk, hogy ez az adalékanyag nem tüntethető el a rendszerből, mert apránként beleég a koromszűrőbe. Így idővel cserére szorul a rendszer, ez kb. 180 ezer km. Ennek a friss kivitele a karbamidos oldattal működő, jóval precízebben szabályozott megoldás, aminél a felhasznált kék folyadék neve: AdBlue. Ezt a technikát a korszerűbb dízeleknél használják, ez már tartósabbnak ígérkezik.

A másik technológia fejlettebb, de itt a felépítésben is adódik különbség. Az eltérést az jelenti, hogy a közvetlenül a katalizátor mögött helyezkedik el a részecskeszűrő, egy házban található a katalizátorral. Előtte és mögötte nyomásmérők érzékelői találhatók, így a két érték közötti különbségből az autó számítógépe tud következtetni arra, hogy mennyire tömődött el a DPF, azaz a részecskeszűrő.

A dízel részecskeszűrőknek a legnagyobb ellensége a gyakori, sok lassú menettel tarkított városi közlekedés. Ennél rosszabb csak akkor lehet a helyzet, ha csak városban használják az autót, és városok között, autópályán pedig kímélik és sose húzatják ki, „hajtják meg”. Ennek az használati módnak az a hátránya, hogy az említett közlekedési körülmények között sosem tud kitisztulni a részecskeszűrő. Ezért tisztítás céljából, előbb-utóbb a szervizbe kell menni, ahol az autóra kötött számítógép segítségével megoldódik a részecskeszűrő eltömődési problémája. Remélhetőleg.

Sok autó eddig nem jut el, mert az eltömődés már sokkal drámaibb szintre lépett. Ekkor érdemes a probléma megoldás céljából erre a linkre kattintani, ahol a részecskeszűrő cseréjénél, jóval barátibb árakon tudnak a problémára megoldást ajánlani.

Benedek Attila

Kapcsolódó cikkek

Honda Jazz hibrid

Honda Jazz, Jazz Crosstar – Csak hibrid hajtással!

Megérkezett a Honda Jazz legújabb változata

Megérkezett az új Kia Sorento

Új Kia Sorento - Teljes megújulás

Megérkezett a teljesen új alapokra épülő Kia Sorento, amely a prémium ligát veszi célba