Óriás teljesítmény, modortalan külső: leteszteltük a Cupra Atecát
A Cupra Ateca nem más, mint egy 300 lóerős, pár centivel alacsonyított SUV, deréktetoválásra emlékeztető márkalogóval. Ez elsőre talán egy tuningbalesetnek hangzik, ám a Seat leányvállatának első modellje rácáfol erre: finomabb a mozgása, mint azt a paraméterek alapján feltételeznénk.
Ez a sportos SUV alapvetően nem önálló modell, hanem a sikeres kompakt SUV-Ateca legerősebb verziója. Olyan karosszériát kapunk tehát, ami már régóta az utcakép része. A mindössze 4 milliméterrel süllyesztett padló fel sem tűnik a 4,37 méter hosszú autóban, a négy kipufogócső és a márkajelzés már annál inkább.
A debutáló modell belső terében trendi karbonmintát, alumínium pedálokat és három küllős sportkormányt találunk. Felárért az első üléssort kérhetjük mutatós, egyrészes sportülésekkel, kényelmes oldaltámasszal. A többi már a tipikus, megszokott Ateca.
Szűk kanyarokban tűnik fel a még mindig 1,61 méteres magasság, csakúgy, mint az 1,63 tonnás súly és a kellemetlen igazság: egy kompakt SUV ilyenkor nem a laposabb, sportosabb járművek mozgását végzi.
Ehelyett a gyors kanyarodás és még sebesebb irányváltoztatás tartozik az erősségei közé, amit 19 colos téli gumival agilisan hajt végre, és nem csupán “egy SUV-hoz képest”. A vezérlése tűpontos célmeghatározást tesz lehetővé, habár kívánatos lenne a több feedback és a nagyobb ellenállás is.
A sportautót vezetők ismerik ezt a hajtásláncot: a 2 literes, négyhengeres benzinmotor hétfokozatú, dupla kuplungos sebváltóval gyakorlatilag ugyanaz, mint amit kompakt sportautókban, így a VW Golf R-ban és az Audi S3-ban találnánk. Az Atecában az aggregátor 300 lőerőt és 400 nm-es forgatónyomatékot generál mind a négy keréknek. A hajtómű természetét a fordulatszám határozza meg: 2500 alatt az Ateca szinte hallhatatlanul és elfogadható étvággyal halad, afölött azonban zajossá válik.
A finom technikáért és az opcionálisan választható, fiatalos szemtelenségért legalább 15 millió forintot kell kifizetnünk. Ezért azonban mindent megkapunk, ami lényeges - azzal a tudattal együtt, hogy az Atecával összehasonlítható power SUV-ok ennél drágábbak lettek volna.
Autogramm
Vezetési élmény 3/4
Súlyához képest agilis
Teljesítmény 3/4
2 literes, négyhengeres turbóbenzinmotor
300 lóerő (221 kW)
Max sebesség 247 km/h
0-100 km/h: 5,2 s
Fogyasztás 2/4
7,4 (normál), 8,1 (a teszt során, visszafogottan haladva)
Ár 2/4
15 millió 200 ezer forinttól, a tesztautó értéke 19 és félmillió forint