Egy megemelt törpe a mindennapokra: leteszteltük a Toyota Aygo-t
Az utasok keskeny és gyenge integrált üléseken utaznak, miközben műanyag felületekre néznek. A szellőzőnyílásokban egyszerű műanyag golyók irányítják a légáramlatot. A kerekded display a sofőr előtt a kormányoszlop mozgatásával emelkedik és süllyed, ami pragmatikus, ám nem túl elegáns megoldás. A csomagtartót mindössze egy vékony vászon fedi, ami egy kalapot is alig bír el, de legalább spórol a súlyon és a költségeken.
Újdonság a 2018-as ráncfelvarrás óta az infotainment beépítése, ami az okostelefonokat Apple Carplay vagy Android Auto használatával köti be. Ez okos húzás, mert a touchscreen kevesebbe kerül és tovább marad technikailag fejleszthető, mint egy integrált GPS. Az ember egyszerűen csatlakoztatja az okostelefonját és már streamelhet vagy navigálhat is. Sajnos nem teljesen balesetmentesen: a Samsung-telefonunkon a rendszer többször is lefagy, míg az Apple megbízhatóan működik.
Régi ismerős a Toyota sokat bizonyított, háromhengeres és csupán 72 lóerős benzinmotorja. Éveken át a hatékonyság mintaképe lehetett, ám a mai üzemanyag-takarékos motorokkal már nem veheti fel a versenyt. Az alig 6 literes fogyasztás városi forgalomban mindenesetre még elmegy.
A vezetési élmény nem rossz: lágy rugózás jellemzi és szigorú ESP tartja kézben, ami igazi “safety first" vezetési stílust biztosít. Ehhez jól passzol a könnyed, ám valamelyest bágyadt vezérlés. Hangszigetelésben az Aygo behozta a lemaradását, a 2014-es gyártmányhoz képest kellemesen csendes.
Az autóban így a legfontosabb biztonsági elemek szériatartozéknak számítanak, de a többihez is jó áron juthatunk hozzá: a 122 ezer forintos “Safety sense” csomag magába foglalja az automata vészféket és a frontális ütközésjelzőt épp úgy, mint a nyomkövetési asszisztenciát, ami sajnos sokszor irányt téveszt.
Az Aygo alapára így 3 és félmillió forint körül alakul, ám az alapverzió csak a legszükségesebbeket tartalmazza. Említésre méltó az X-play vagy X-play club felszereltség biztonsági csomaggal és parkolási segéddel. Az ötajtós verzió közel 5 millió forint.
Összességében az Aygo egy praktikus városi autó maradt az osztályára jellemző hátulütőkkel. Mellette szól a problémamentes vezérlés, az alacsony fenntartási költség és talán némileg a vezetési élmény is.
Értékelés:
Vezetési élmény 2/4
Könnyed, kissé pontatlan vezérlés. Városba alkalmas.
Teljesítmény 1/4
1 literes, háromhengeres benzinmotor (72 lóerő, 53 kW)
Max sebesség 160 km/óra
0-100 km/h: 14,2 s
Fogyasztás 2/4
4,11 liter (normál), 5,6 liter (a teszt során)
Ár 2/4
3 millió 600 ezer forinttól
A tesztautó értéke 5 millió 300 ezer forint